05 Μαρτίου 2007
Παιχνίδι στον Ομφαλό της γης...
Με αφορμή την νεαρή Ελληνίδα απο το Σικάγο ,την ομιλία της περί Ελληνικού Πολιτισμού και τις αντιδράσεις απο τους φίλους μπλογκέρ ,νομίζω οτι το κείμενο της pergolina απο το ιστολόγιο του Πλάτανου http://dimosiaglossa.blogspot.com
βάζει τα πράγματα στην Θέση τους¨:
Παιχνίδι στον Ομφαλό της γης
Ο Χίλων περνώντας από τους Δελφούς είπε να προσφέρει "θυσία" στο μαντείο 3 γνωμικά: ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ - ΜΗΔΕΝ ΑΓΑΝ - ΕΓΓΥΑ ΠΑΡΑ ΔΑΤΑ. Έχουν αναλωθεί σελίδες επί σελίδων για ερμηνεία των δύο πρώτων: γνώση του εαυτού μας, επίγνωση της τραγικότητας και όλα αυτά μέσα από μια αέναη ισορροπία μέτρου.
Εγγύα παρά δ’ άτα όμως τι σημαίνει; Γιατί το έθεσε και αυτό ο Χίλων δίπλα στα άλλα δύο; Ανέτρεξα σε λεξικό αρχαίων ρημάτων. Το «εγγυάω-ω» έχει την ίδια με σήμερα έννοια του «εγγυώμαι» αλλά και του «διαβεβαιώνω για κάτι». Όσοι επιχείρησαν να ερμηνεύσουν τη φράση υποστήριξαν ότι ο Χίλων κάνει οικονομική παρέμβαση και μας συμβουλεύει πως αν επιχειρήσουμε να μπούμε εγγυητές για τρίτους τότε θα καταστραφούμε. Υπάρχουν και εκείνοι που ερμηνεύουν την εγγύηση ως το λόγο που δίνεται για αρραβώνα. Με δελφικό γνωμικό όμως έχουμε να κάνουμε εδώ!
Το γνωμικό αυτό το αναφέρει και ο Πλάτων στον «Χαρμίδη». Και σίγουρα ο Πλάτων δεν ενδιαφερόταν για τις οικονομικές ή άλλες συναλλαγές των συμπολιτών του. Ο «Χαρμίδης» έχει θέμα τη φρόνηση ως μία εκ των αρετών. Και αν ο Πλάτων δεν ασχολείται με την οικονομία, πόσο μάλλον ο Χίλων που θέλοντας να τιμήσει τον Απόλλωνα του προσέφερε ό,τι γνώση είχε καταφέρει να συνειδητοποιήσει ο ίδιος, ως τραγικός άνθρωπος. Και αυτό γιατί το τρίτο δελφικό γνωμικό περικλείει όλη την τραγικότητα της ύπαρξής μας!
«Εγγυήσου και τότε θα δεις να έρχεται η καταστροφή», η Ατη που επέρχεται ως εξισορροπητική δύναμη έναντι της ύβρεως. Ποια όμως ακριβώς είναι η ύβρις εδώ;
Πως μπορείς να «διαβεβαιώσεις», να «εγγυηθείς» για κάτι πως το γνωρίζεις; Τι μπορεί με σιγουριά να διαβεβαιώσει ο άνθρωπος για τον εαυτό του και το σύμπαν; Μπορεί να εγγυηθεί ότι υπάρχει απόλυτη γνώση; Όποια διαβεβαίωση και αν επιχειρήσει να δώσει θα την οδηγήσει την ίδια στιγμή στην καταστροφή διότι με το να αναγάγει σε δόγμα τη γνώση τότε έχει «εγγυηθεί» και τον θάνατό του, τον οντολογικό όμως θάνατο αφού θα έχει σκοτώσει για ακόμη μία φορά τη Σφίγγα, το Ερώτημα, καταδικάζοντας ο άνθρωπος τον εαυτό του σε ζωντανό νεκρό!
Το τρίτο δελφικό γνωμικό λειτουργεί διαλεκτικά με τα άλλα δύο και αποτελεί το ΟΛΟΝ. Αν διαβεβαιώσεις πως έχεις το «γνώθι σαυτόν» μαζί με το «μηδέν άγαν», τότε έχεις και ταυτόχρονα διαπράξει το «εγγύα παρά δ’ άτα». Το τρίτο υπάρχει για τα άλλα δύο, χωρίς το τρίτο γνωμικό τα άλλα δύο δεν κλείνουν τον κύκλο, ενώ το τρίτο αποτελεί την αρχή και το τέλος του.
Η τραγικότητα των τριών δελφικών γνωμικών αποκαλύπτει το ΠΑΙΧΝΙΔΙ που συντελείται στους Δελφούς, στον ομφαλό της γης που φιλοσοφικά μπορεί να αποδοθεί με τη Σωκρατική Άγνοια, ποιητικά με την Τύφλωση του Οιδίποδα και επιστημονικά με την Αρχή της Απροσδιοριστίας.
pergolina
απο το ιστολόγιο του Πλάτανου http://dimosiaglossa.blogspot.com
Υ.Γ.να προσθέσω και να θυμίσω σε όλους οτι όποιος βιάζετε σκοντάφτει.
Ελληνόπληκτοι και Προοδευτικοί δεν έχουν να προσθέσουν τίποτα στην κουβέντα πέραν των κραυγών .
Οτι πραγματικά είναι ο καθένας δεν είναι αναγκαίο να το φωνάζει ...οι πράξεις και τα έργα ομιλούν και είναι αποκαλυπτικά για τον καθένα.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
3 σχόλια:
Μαραδό σε ευχαριστούμε εγώ και η pergolina για την τιμή που μας κάνεις αναδημοσιεύοντας το κείμενο. Μου αρέσει ΟΣΟ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΦΑΝΤΑΣΤΕΙΣ η φωτογραφία που πλαισίωσες το θέμα, καθώς δείχνει τρεις διαφορετικές ψυχικές διαθέσεις με τις δύο συμμετρικές να εξισορροπούν στο κέντρο, στην τρίτη έκφραση. Πού στο καλό τις ξετρυπώνεις αυτές τις φωτογραφίες με τόσα νοήματα; Πραγματικά απορώ με σένα! Α! Μαραδό, Μαραδό υποψιάζομαι πως είσαι κάτι πολύ παραπάνω από αυτό που σεμνά υπονοείς με την παρουσία σου...
Το ακόμα εντυπωσιακότερο δε είναι ότι η κάθε μορφή περιέχει μέσα την άλλη στη σειρά, κάτι ανάλογο με το γιν-γιαγκ. Φοβερό και σοφό μυαλό ο καλλιτέχνης που έφτιαξε αυτή την παράσταση
Εγγίζει τα άκρα της ΣΟΦΙΑΣ
Δημοσίευση σχολίου